• 13
  • Jan
kontorsflytt

Dags för företaget att förflytta

Planera 
En lyckad flytt kräver alltid planering och så även en kontorsflytt. Det är många delar som ska klaffa och det är bra att ha en tidsplan för alla moment. När ska saker börja packas ner och hur, när ska flyttlasset gå och när planerar du att företaget ska vara igång igen efter flytten? Ju mer man planerar desto smidigare kommer flytten att gå så se till att sätta dig ner för att göra en riktigt bra flyttplan. 

Upplys medarbetarna i god tid 
En kontorsflytt kan bidra till ökad stress, inte bara för dig utan också för dina medarbetare. Så snart du bestämt dig för att företaget ska flytta till nya lokaler och du vet med säkerhet att det kommer att bli av är det viktigt att upplysa dom anställda om flytten. 

För någon kan det till exempel innebära att behöva börja åka kollektivt eller ta bilen till jobbet istället för att cykla och för någon annan kanske det bli närmre att ta sig mellan hem och arbetsplats. Att få reda på sådant ett bra tag i förväg gör att alla hinner processa det som händer och förhoppningsvis ta det med ro den dagen flytten kommer att äga rum. 

Involvera alla 
När flytten sedan börjar närma sig kan det vara en fördel att alla får plocka bland sina tillhörigheter på egen hand. Om varje person ansvarar för sin egen plats kommer ni kunna spara in en hel del tid. Ett smart sätt är att dela ut en flyttkartong till varje medarbetare som dom kan märka med sitt namn så kommer alla på ett smidigt sätt kunna komma på plats i dom nya lokalerna igen. 

Flyttfirma med helhetslösning 
Att genomföra en kontorsflytt på egen hand är mer eller mindre omöjlig. Åtminstone kommer det ta mycket tid och kraft och när man flyttar ett företag vill man gärna att det ska gå snabbt, så att man kan komma igång att jobba så snart som möjligt igen. Skrivbord, datorer, stolar, hyllor, skåp och annat ska förmodligen flyttas från det gamla kontoret till det nya och här kan det vara bra att leta efter en flyttfirma som både kan packa ned saker på den gamla platsen och ställa allt i ordning på den nya. 

Boka annan hjälp i tid 
Väl på plats i det nya kontoret kan man behöva utomstående hjälp med flera saker. Kanske behöver lokalen anpassas eller byggas om på något sätt av hantverkare. Kanske kommer du behöva hjälp att koppa in skrivare och andra nödvändigheter innan arbetet kan flyta på som vanligt igen. 

Oavsett vilken hjälp man behöver och från vem så ska man se till att boka in även dessa ett bra tag i förväg. Annars riskerar man att stå i sina nya lokaler i flera veckor innan man får problemen avhjälpta, vilket såklart kommer påverka företagets arbetsflöde på ett negativt sätt.